tiistai 12. toukokuuta 2009

Sämpläystä matkapuhelimella

Suomessakin on toteutettu useita kampanjoita, joissa sämpläystä on toteutettu matkapuhelimen avustuksella (mm. kosmetiikka, hiustenhoito, makeiset), mutta tässä lyhyt yhteenveto kampanjasta Saksanmaalla.

Kraft Foods lanseerasi Jacobs-tuotemerkin alla pikakahvin. Kampanjan suunnittelussa käytettiin paljon aikaa kohderyhmän määrittämiseen ja kuinka kyseinen ryhmä tavoitettaisiin mahdollisimman tehokkaasti ja ennenkaikkea kustannustehokkaasti. Näytteen tilaamismahdollisuutta viestittiin televisiossa, printissä ja netissä. Lisäksi käytettiin mobiilisuoramarkkinointikantaa. Näytteen sai siis tilata tekstiviestitse (kaksi eri metodia, joista alla lisää):

Televisio/online
  • Spotissa kerrottiin, kuinka voi tilata itselleen näytteen tekstiviestillä
  • Tekstiviestin lähettäneet saivat paluuviestinä linkin sivuille, johon syötettiin yhteystiedot näytteen lähetystä varten
  • 0,4% tv-mainoksen nähneistä tilasi itselleen näytteen (!)

Printti/mobiilisuora
  • Mainoksessa ohjeistettiin, kuinka voi tilata itsellen näytteen tekstiviestillä
  • Kuluttajaa pyydettiin tietyn hakusanan lisäksi lähettämään yhteystietonsa näytteen lähettämistä varten (esim. JACOBS Matti Meikäläinen, Kotikatu 2, 00100 Kaupunki)

Uskoisin, että televisiomainontaa varten valittiin erilainen malli, koska spotin aikana on varsin vähän aikaa kommunikoida kuinka tilaus tehdään. Näin ollen suoraviivainen ohje "Lähetä KAHVI numeroon 72600" toimii parhaiten (lisäohjeita toimitetaan paluuviestissä).

Järkevästi kampanjaan oli lisätty myös elementti, jolla kerättiin markkinointilupia. Rekisteröitymissivuilla oli mahdollisuus antaa markkinointilupa (opt-in). Jutusta ei selviä miten tämä toteutettiin niille, jotka osallistuivat suoraan tekstarilla, mutta paluuviestissä voitaisiin kysyä tätä lupaa.

Kaikenkaikkiaan kampanja tuotti yli 500'000 näytepyyntöä, jonka lisäksi yli 80'000 antoi luvan lähestyä jatkossa markkinointiviesteillä.

Lue koko juttu täältä.

Ei kommentteja: