maanantai 4. toukokuuta 2009

Mitattavuutta kampanjassa

Luin viime viikolla jutun Starbucks Meksikon  onnistuneesta kampanjasta (kahdessa kaupungissa), jossa käytettiin yhtenä tärkeänä elementtinä mobiilia.  Toteutuksessa on käytetty sekoitus mobiilikuponkia, sms-tilausta sekä CRM-tiedonkeruuta.  Otsikon mukaisesti haluan tässä korostaa, kuinka helppoa on mitata kampanjan eri osia.

Kuten normaalia, kampanjassa on käytetty tiettyjä medioita (postikortteja (jaettu kampuksilla, ostoskeskuksissa, myymälöissä) sekä in-store ständejä) joiden kautta on viestitty mahdollisuudesta tilata tekstiviestitse etukuponki puhelimeen. Tässä voidaan lähtökohtaisesti mitata hakusanakohtaisesti (hakusana = sana joka lähetetään) mikä media toimii. Eri medioihin voidaan luoda eri hakusanat, jotta nähdään kunkin median tuottamat tilaukset. Tilausta vastaan asiakas saa latauslinkin, jonka kautta on voinut ladata itselleen etukupongin (käytännössä kuva, joka tallennetaan puhelimeen). Toteutuksen voisi yksinkertaistaa myös niin, että tekstiviestiin lähetettäisiin vastausviestinä kuponki.

Kupongeissa on luettava, kaksiuloitteinen koodi (datamatriisi), joka luetaan paikanpäällä myymälässä. Jokainen koodi on uniikki. Kampanjan toteuttajayritys on toimittanut Starbucks-myymälöihin lukulaitteet. Itse olen Suomessa ollut toteuttamassa vastaavia kampanjoita ja lukulaitteen käyttö ja koodien lukeminen on tuntunut olevan suhteellisen nopea hahmottaa n. 15 minuutin koulutuksen pohjalta. Kyseisessä tapauksessa kuponkien lunastusprosentti on ollut huikea, lähes 60%. Tuloksien rohkaisemana kampanjointia tullaan yrityksen edustajien mukaan jatkamaan ja laajentamaan. Ensisijiaisen tärkeää näissä kampanjoissa on seuranta, mutta jos ajatusta viedään pidemmälle olisi mahtavaa saada kupongin perusteella esim. kassajärjestelmä kuponkikoodin tarkistuksen lisäksi tulkitsemaan kupongin edun esim. 10% alennuksen, kaksi yhden hinnalla, jne. Tässä on kuitenkin otettava järki käteen sillä näissä tapauksissa kustannukset usein nousevat huomattavasti sillä kyseessä on kassajärjestelmäintegraatio. Jos kuitenkin tämänkaltaiselle toiminnalle on asetettu strateginen painoarvo ja luotu pitkän aikavälin suunnitelma niin edellinen vaihtoehto on ainakin kartoituksen arvoinen asia.

Uskon, että tämän vuoden aikana tullaan Suomessakin näkemään ensimmäisiä suuremman mittakaavan mobiilikuponkiratkaisuja.

Niin, ja koko jutun Starbucks Meksiko-casesta voit lukea täältä.

Ei kommentteja: