
Kupongeissa on luettava, kaksiuloitteinen koodi (datamatriisi), joka luetaan paikanpäällä myymälässä. Jokainen koodi on uniikki. Kampanjan toteuttajayritys on toimittanut Starbucks-myymälöihin lukulaitteet. Itse olen Suomessa ollut toteuttamassa vastaavia kampanjoita ja lukulaitteen käyttö ja koodien lukeminen on tuntunut olevan suhteellisen nopea hahmottaa n. 15 minuutin koulutuksen pohjalta. Kyseisessä tapauksessa kuponkien lunastusprosentti on ollut huikea, lähes 60%. Tuloksien rohkaisemana kampanjointia tullaan yrityksen edustajien mukaan jatkamaan ja laajentamaan. Ensisijiaisen tärkeää näissä kampanjoissa on seuranta, mutta jos ajatusta viedään pidemmälle olisi mahtavaa saada kupongin perusteella esim. kassajärjestelmä kuponkikoodin tarkistuksen lisäksi tulkitsemaan kupongin edun esim. 10% alennuksen, kaksi yhden hinnalla, jne. Tässä on kuitenkin otettava järki käteen sillä näissä tapauksissa kustannukset usein nousevat huomattavasti sillä kyseessä on kassajärjestelmäintegraatio. Jos kuitenkin tämänkaltaiselle toiminnalle on asetettu strateginen painoarvo ja luotu pitkän aikavälin suunnitelma niin edellinen vaihtoehto on ainakin kartoituksen arvoinen asia.
Uskon, että tämän vuoden aikana tullaan Suomessakin näkemään ensimmäisiä suuremman mittakaavan mobiilikuponkiratkaisuja.
Niin, ja koko jutun Starbucks Meksiko-casesta voit lukea täältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti