keskiviikko 19. marraskuuta 2008

Uskolliset asiakkaat

Helsingin kauppakorkeakoulussa tarkastetaan 21. marraskuuta Marko Merisavon väitöskirja (Digitaalisen markkinointiviestinnän ja asiakasuskollisuuden välinen yhteys), jonka mukaan digitaalinen markkinointi parantaa asiakasuskollisuutta. Tarkemmin väitöskirja listaa, että sähköinen markkinointi tarjoaa uusia mahdollisuuksia pitää yhteyttä asiakkaisiin, palvella asiakasta, lujittaa asiakassuhdetta ja myydä lisää. Parasta asiassa on, etenkin laskusuhdanteen aikana, että samassa yhteydessä puhutaan kustannustehokkuudesta. Merisavo esittää mallin, josta selviää kuinka eri digikanavia voidaan hyödyntää asiakasuhteen rakentamisessa. Mallin lisäksi ehdolla on mittareita, joilla seurata digimarkkinoinnin onnistumista ei vain kampanjoiden osalta vaan myös asiakassuhteen lujittamisessa. Eri kanavien käytössä painotetaan myös seikkaa, että kohderyhmien sisällä on erilaisia tarpeita, jotkut ovat tyytyväisiä tarjousten vastaanottamiseen (satunnaiset asiakkaat) kun puolestaan erittäin uskolliset asiakkaat arvostavat viestinnässä tarjouksia enemmän esim. tuotetietoa, tuotteeseen liittyvää tietoa, asiakastapahtumakutsuja. jne.. Erään esimerkin mukaan, kosmetiika-alan yrityksen asiakkaista jopa 62% on käynyt tutustumassa tai ostamassa tuotteita sähköpostimarkkinnoin seurauksena.

Ei ole mikään yllätys, että tässäkin yhteydessä puhutaan viestien tarpeesta olla "personoituja, relevantteja ja asiakasta osallistavia".

Summa summarum, odotan mielenkiinnolla a) pääseväni lukemaan tarkemmin väitöskirjaa ja b) onko tällä vaikutusta yritysten markkinointipanostusten painotuksiin

Ei kommentteja: