perjantai 7. marraskuuta 2008

Obama Mobile

Luin juuri, että Yhdysvaltojen tulevan presidentin kampanjassa käytettiin matkapuhelimia monella tavalla (kts. kirjoitus SMS-varapresidentti), etenkin nuorien äänestäjien tavoittamiseksi. Kampanjassa käytettiin bannereita operaattorin mobiilisivustolla (kyseisen operaattorin asiakaskunta on pääosin nuoria) sekä hakupalvelun (vrt Fonecta) tekstiviestimainontaa, jossa ohjattiin lähettämään rekisteröitymisviesti kampanjapalveluun. Palveluun rekisteröityneet saivat kännykkään tietoa missä paikoissa pääsee ennakkoäänestämään ja näin ollen välttämämään pahimmat jonot itse vaalipäivänä.

On hienoa lukea, että koko kampanja perustui Obaman organisaation asettaamaan mediastrategiaan ennakoäänestäjien osalta vaankieliosavaltioissa. Tämän pohjalta päädyttiin käyttämään matkapuhelinta....loistavaa!!! Mobiilikampanjan hoitanut Quattro kommentoi vielä kampanjaa, jossa todettiin netin olleen vielä dominoiva, mutta tulevaisuudessa (neljän vuoden päästä, seuraavissa presidentinvaaleissa) matkapuhelin tulee olemaan olennainen osa kampanjointia. Samoin todettiin jokaisen vakavasti otettavan poliitikon strategian sisältävän mobiilielementin.

Lue artikkeli täältä.

Kirjoitin aikaisemmin, kuinka Obaman kampanjassa käytettiin ansiokkaasti tekstiviestiä informaatiokanavana. Lisäksi tarjolla on soittoääniä ja taustakuvia. Sen jälkeen tarjolle ovat tulleet myös mobiilisivut sekä iPhone softa, ja tietenkin Barry käyttää myös Twitteriä :-)

Ei kommentteja: