perjantai 24. lokakuuta 2008

Suhdanteet ja markkinointi

Arvopaperi uutisoi nettisivuillaan vastikään FT:n (Financial Timesin) kertoneen laskusuhdanteen iskevän lujasti matkapuhelinmainontaan.  Haluan varta vasten lainata tähän otteen artikkelista:

"Epävarmoina aikoina yhtiöt sijoittavat markkinointirahansa mieluummin televisio- ja internet-mainontaan."

Eli pitäisikö tästä ymmärtää, että itseisarvo markkinoinnin onnistumiselle on tv:n ja netin käyttö...hmmm...uskallan reilusti olla eri mieltä. Lisäksi haluan tarttua myös mieliaiheeseeni terminologiaan. Jutussa puhutaan matkapuhelinmainonnasta ja samaan hengenvetoon puolestaan markkinoinnista. Matkapuhelinmainonta on vain pieni osa siitä miten mobiilia kanavaa voi hyödyntää. Tarkkaan mietittynä, tavoitteet kirkkaasti mielessä, matkapuhelin voi toimia erittäin tehokkaana, myös kustannustehokkaana, välineenä markkinointiviestinnässä ja kuluttajan aktivoijana perinteisessä mediassa.

Laskusuhdanteen ja markkinoinnin leikkaamisen asiayhteyttä käsitteli myös toinen FT:n artikkeli, jossa kerrottiin DDB:n kampanjasta UK:ssa. Lyhyesti: fiksut panostavat markkinointiin silloin kun on vaikeinta.

Ei kommentteja: