maanantai 10. marraskuuta 2008

Älykoodi purkkiin

Pepsi on aloittanut Briteissä jättimäisen kampanjan, jossa n. 400 miljoonaan tölkkiin painetaan ns. QR-koodi. Kyseessä on koodi, jonka voi lukea matkapuhelimeen asennettavan ohjelmiston avulla (Pepsi-sivuston ohjeet). Kyseessä ei ole mikään uusi ja mullistava asia, mutta tässä mittakaavassa tätä ei tietääkseni ole Euroopassa tehty. Suomessa mm. Kiinteistömaailma ja Bilia ovat käyttäneet kyseistä markkinointimuotoa. Aasiassa kyseiset koodit ovat markkinoinnissa arkipäivää. Kun kuluttajalla on ohjelmisto puhelimessa matkapuhelimen kamera tunnistaa automaattisesti koodin ja ohjaa suoraan mobiilisivustolle/linkkiin, joka koodiin on määritelty. Palvelu on ihan näppärä, kun on vaan päässyt niin pitkälle, että on saanut softan ladattua puhelimeen.

Sattumoisin asian tiimoilta tapahtuu myös Suomessa. HKL on pilotoinnin perusteella tuomassa tämän talven aikana älykoodit kaikille pysäkeilleen. Personoidun älykoodin lukemalla saa pysäkkikohtaisen aikataulun automaattisesti avattua puhelimeen. Kuten aiemmassa jutussa todettiin, kuluttajan täytyy tosin ensin ladata puhelimeen ohjelmisto, jonka avulla koodin voi lukea. Nyt vain rohkeasti kokeilemaan!

Ei kommentteja: