torstai 10. huhtikuuta 2008

Vihdoin kättäpidempää

Suurella kohulla lanseerattu mainosrahoitteinen operaattori Blyk on vihdoin tuonut julkisuuteen ensimmäisiä tuloksia kampanjoistaan. Tuloksia voi itse käydä katsomassa heidän blogissaan. Nuo vastausprosentit ovat kyllä kovaa luokkaa, tässä nousee esiin mobiilin vahvuus kanavana.

Omasta mielestäni haluaisin nostaa tässä esiin kaksi asiaa. Ensinnäkin jokaisessa kampanjassa on käyty monenkin askeleen dialogi asiakkaan kanssa. Matkapuhelimista puhuttaessa (etenkin mobiilisurffauksen kohdalla) on usein torjuttu ajatus monesta klikistä, "kun se pudottaa käyttäjiä jo netissäkin". Tarjolla olevassa materiaalissa kuitenkin on faktaa siitä, että klikkien (jos niiitä nyt vapaasti näiksi saisi kutsua kun Nokiakin haluaisi puhelimistaan puhuttavan multimediatietokoneina) määrä ei ole itseisarvo jos tuote on kiinnostava. Toinen asia, joka korostui oli MMS:än käyttö lähes jokaisessa kampanjassa. Ei sinänsä yllättävää, kun kyseessä on arvokkaita brändejä, mutta Suomessa niiden käyttö markkinoinnissa on ollut vielä varsin vähäistä. Meillä Pohjolassa kyse ei ole ainoastaan laiteasetuksista ja viestin yhteensopivuusongelmista itse puhelimeen, kyse on myös hinnoittelusta. Toistaiseksi on vaikea perustellusti myydä MMS-kampanjaa jos viestien yksikköhinta on SMS:ään verrattuna 4-5 kertainen (ja samaan aikaan kuluttaja voi lähettää viestejä parhaimmillaan, joillakin senteillä). Pitäisin varmaan lobata tämä homma kohdalleen :-)

Lopuksi vielä havainto tämän vuoden Mainosbarometrista (Mainostajien Liiton vuosittainen tutkimus mainonnan trendeistä ja ilmapiiristä). Mobiilimarkkinointi on tutkimuksen mukaan kasvavan kysynnän kohteena. Lisää teemasta täältä (kohdasta Tutkimukset ja barometrit)

Ei kommentteja: