maanantai 14. huhtikuuta 2008

Aktivoivaa mobiilimarkkinointia

Luin juuri mielenkiintoisen casen, josta käytettiin termiä "Mobile Barcode-Image Marketing". Perusajatus on sama, jota Kiinteistömaailma käyttää. Lataamalla puhelimeen pienen ohjelmiston (monet eivät tiedä tätä, mutta valtaosassa uusista puhelimista (ainakin Nokia) tämä ohjelmisto on esiasennettuna) käyttäjä voi napata kuvan koodista, jolloin puhelin lähtee avaamaan kyseisen koodin taakse laitettua linkkiä. Mainitsemani casen takana on kuitenkin hongkongilainen MyClick-niminen yritys. He ovat kehittäneet idesta oman version, jossa riittää, että yrityksen logon ympärillä on heidän teknologiaansa tukeva "kehys". Kuluttajat siis nappaavat kuva yrityksen logosta (lehdessä, tv:ssä, bussipysäkillä, jne.), joka ohjaa heidät kampanjasivulle. Minusta ajatus on hyvä, käytännössä tarvitaan vain paljon laitteita, jossa tuo softa on valmiina JA ihmisiä kannustetaan käyttämään sitä. Kuvaamissani palveluissa on vielä yksi toinen "mutta", joka liittyy kustannuksiin. Kun linkkeihin ohjataan liittymän dataliikenteen kautta niin kuka on valmis maksamaan siitä, että näkee mainoksen...ehkäpä flat rate liittymät ratkaisevat tämän, mene ja tiedä.

Eniten minua liikutti case esimerkin kannustin. Esimerkkinä oli Pepsi, joka kampanjassaan Kiinassa kannustaa ihmisiä luomaan "makeimman" profiilin johonkin Kiinan kuudesta suurimmasta portaalista. Ymmärtääkseni voittaja saa naamansa kesällä myyntiin tulevan kesäolympialaisten erikois-Pepsitölkin kylkeen...

Ei kommentteja: