torstai 14. kesäkuuta 2007

Mobiilisisältöpalvelut Suomessa 2006

Idean Enterprises Oy:n analyytikkojen Kalle Snellmanin ja Camilla Magnussonin kirjoittama raportti Suomen mobiilisisältöpalveluista antaa positiivisen kuvan mobiilimarkkinoiden ja etenkin mobiilimarkkinoinnin kehityksestä. Raportin pääpointteja ovat:

  • Mobiilimarkkinointimarkkinoiden arvo kasvoi 45% vuodesta 2005 vuoden 2006 3,6 miljoonaan euroon
  • Mobiilisisältöjen myynti kasvoi noin 77 miljoonaan euroon vuonna 2006, mikä oli 10 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna
  • Päätelaitekanta uusiutui kytkykaupan ansiosta nopeasti; 3G-päätelaitteiden määrä yli kymmenkertaistui vuonna 2006

Tutkimuksen mukaan mobiilimarkkinointimarkkinoita edistävät:

  • Mobiilimarkkinointiluvan antaneiden henkilöiden yhteystietorekistereiden yleistyminen ja kasvu
  • Päätelaitekannan teknologisen kehityksen mahdollistamat muodot, esim. mobiilitelevisio
  • Mobiilimarkkinointikampanjan toteuttamisen tekninen helpottuminen

Tutkimuksen mukaan mobiilimarkkinointimarkkinoita hidastavat:

  • Mobiilimarkkinoinnin rajallinen tunnettuus mainostajien keskuudessa
  • Pienet yhteysrekisterit (tekstiviestirekisterien kautta tavoittaa monien mainostajien kannalta liian pieniä kohderyhmiä)

Kommentti: Apinat.fi -mobiilimarkkinointikannassa on tällä hetkellä noin 50 000 kontaktia. Kannan koko alkaa olla jo sitä luokkaa että se kiinnostaa jo suurempiakin mainostajia.

Ei kommentteja: