tiistai 20. huhtikuuta 2010

Asenteet mobiilimarkkinointiin tutkittu

Kauppalehti uutisoi eilen tuoreen tutkimuksen tuloksia. Kun en googlaamalla artikkelia netistä löytänyt niin tässä juttu kokonaisuudessaan

Kauppalehti 19.4.2010 / Cilla Bhose

"Valtaosa kuluttajista sanoo mobiilimarkkinoinnille kyllä

Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttajat suhtautuvat mobiilimarkkinointiin yllättävän postiivisesti.
Neljällä viidestä kuluttajasta asenne mobiilimarkkinointiin on positiivinen ja mobiilimarkkinointia pidetään yleisesti informatiivisena ja uskottavana.
Negatiivisesti mobiilimarkkinointiin suhtatuuu noin 15 prosenttia kuluttajista. Suomalaisista mainontaan yleisesti suhtautuu negatiivisesti noin 20 prosenttia.
Aalto-yliopiston ja SN4Mobile Oy selvittivät ensimmäisen kerran valtakunnallisesti, mitä mieltä kuluttajat ovat mobiilimarkkinoinnista. Tutkimukseen vastasi 1304 suomalaista.
Tutkimuksessa tutkittiin toteutettuja kampanjoita, joista toiselle lähetettiin mobiilimainos ja toiselle ei. Tutkimuksessa oli mukana mainoskampanjoita muun muassa energia-alan, matkailun, vähittäiskaupan ja pankin alan yrityksiltä.
Tutkimuksessa kävin ilmi, että mobiilimainonnalla on paremmat edellytykset toimia, jos sen lähtökohtana on tuotteen sijasta asiakkaan tarve.
Asenne informatiivisiin viesteihin oli positiivisempi kuin tuotekeskeisiin mainoksiin.
-Mobiilimarkkinointiin liittyy paljon ennakkoluuloja, eivätkä markkinoijat välttämättä ole ymmärtäneet sen roolia tai toteutustapaa oikein. Tutkimus osoittaa, että jos mainonta on ollut relevanttia ja lähtenyt asiakkaan tarpeista, kuluttajat suhtautuvat siihen positiivisesti, SN4Mobile Oy:n toimitusjohtaja Jukka Hyttinen sanoo-.

Naiset miehiä myönteisempiä

Yleisellä tasolla naiset ja miehet suhtatuivat mobiilimarkkinointiin samansuuntaisesti. Naiset pitivät kuitenkin mobiilimainoksia uskottavampina ja informatiivisempina kuin miehet.
Naiset myös mielsivät mobiilimarkkinoinnin hieman miehiä viihdyttävämmäksi ja hyödyllisemmäksi. Kahdessa viimeksi mainitussa erot eivät olleet kuitenkaan suuria.
Mobiilimainonnan määrä Suomessa oli viime vuonna TNS Gallupin arvion mukaan noin 6,7 miljoonaa euroa.
Mobiilimarkkinoinnille on povattu jo pitkään hurjia kasvulukuja, mutta taantuma on leikannut myös sen kasvuvauhtia.
Mainostajien Liiton tammikuussa julkistama Mainosbarometri antoi kuitenkin viitteitä siitä, että mobiilimainonta kuuluisi niiden medioiden joukkoon, joiden näkymät tämä vuoden osalta ovat positiiviset."

Kaikki kunnia kirjoittajalle, mutta minua häiritsee, että jutussa käytetään synonyyminomaisesti mobiilimarkkinointia ja mobiilimainontaa. Mobiilia kun voi käyttää markkinointi- ja asiakasviestinnässä niin monella tavalla...

Ei kommentteja: