torstai 11. toukokuuta 2006

Taloustutkimus: Nuoret mobiilimarkkinoinnin otollisin kohderyhmä

Lähde: Digitoday

Suomalaiset nuoret suhtautuvat selvästi vanhempiaan myönteisemmin mobiilimarkkinointiin eli tekstiviestinä tai multimediaviestinä lähetettäviin mainoksiin. Tämä selviää Taloustutkimuksen tuoreesta Sähköinen Suora 2006 -tutkimuksesta.

Tutkimuksessa tiedusteltiin suomalaisilta kuluttajilta ja päättäjiltä muun muassa sitä, miten he yleisesti ottaen suhtautuvat mobiilimarkkinointiin, ja miten erilaiset lisäedut vaikuttaisivat kiinnostukseen mobiilimarkkinointia kohtaan.

Alle 25-vuotiaista selvästi yli puolet suhtautuu myönteisesti suoraan matkapuhelimeen lähetettäviin markkinointiviesteihin ainakin siinä tapauksessa, että on itse antanut luvan viestien lähettämiseen.

Yli 55-vuotiasta sen sijaan yli 70 prosenttia kertoo, ettei halua matkapuhelimeensa minkäänlaista markkinointiviestintää.

Luvan antaminen on mobiilimarkkinoinnissa olennaisen tärkeää jo paitsi lain mukaan, myös kuluttajien asenteissa: kaikista vastaajista ainoastaan neljä prosenttia kertoo ottavansa mielellään vastaan mobiilimainoksia kiinnostavista aiheista myös siinä tapauksessa, ettei ole antanut mainostajalle lupaa lähestyä tekstiviestitse.

Koko juttu: Digitoday

2 kommenttia:

Tero Ylitalo kirjoitti...

Ja tätä varten piti taas oikein tehdä tutkimus. Missä vaiheessa akateeminen ajattelu ajoi maalaisjärjen ohi?

mvaronen kirjoitti...

Samaa ihmettelen minäkin, mutta myös uutisointi mietityttää:
Olisiko kenties tutkimuksessa ollut muuta tärkeämpää uutisoitavaa kuin tuo itsestäänselvyys?