maanantai 30. marraskuuta 2009

Verkkomaksaminen

Luin tänään bussissa Talouselämää ja vierailevan kirjoittajan näkemys "Minä väitän"-osiossa tarttui silmään. Otsikko oli "Verkkomaksu kaipaa turvallisuusta" ja aihe kiinnosti kun verkosta palveluita ja tavaraa tulee ostettua. Verkkomaksamisen turvallisuudesta kohkataan paljon eikä syyttä, mutta artikkelissa tartuttiin mukavasti helppoon ja käytössä olevaan mekanismiin tuplavarmistaa, että ostaja on varmasti oikealla asialla. Kortinnumeron ja turvakoodin syöttämisen jälkeen asiakkaalle lähetetään tekstiviestillä muuttuva koodi matkapuhelimeen. Kyseinen koodi tulee syöttää edellämainittujen lisäksi, jotta maksu menee läpi. Varsin yksinkertaista. Jos kortti ja turvakoodi on päätynyt väärin käsiin, näin voi käydä, mutta kännykänkin joutuminen väärin käsiin samanaikaisesti on jo todella huonoa tuuria... Kyseinen malli on muuten käytössä monessa palvelussa verkkomaksamisen yhdteydessä, jossa asiakkaalle lähetetään vahvistuskoodi esim. pääsy jollekkin sivustolle tai lainan vahvistamiselle.

Artikkelin oli kirjoittanut Kari Korhonen. Hän toimii Suomen pankissa toimistopäällikkönä.

Ei kommentteja: