keskiviikko 26. syyskuuta 2007

Blik-blik

Nyt se sitten tapahtui, eli paljon puhuttu uusi mainosrahoitteinen mobiilioperaattori Blyk on aloittanut toimintansa Isossa Britanniassa. Kuluttajille konsepti on ehkäpä lievähkö pettymys, sillä tarjolla on ilmaiseksi "vain" 43 minuuttia puheaikaa ja 217 tekstaria kuussa. Siitä ylimenevästä osasta on maksettava normaalisti. Sitäpaitsi palettia tarjotaan vain 16-24 -vuotiaille.

Mainostajan näkökulmasta Blyk ei myöskään tarjoa mitään maata mullistavaa, vaan homma ainakin aloitetaan perinteisellä SMS- ja MMS-suoralla ja käyttäjien lähettämien SMS-viestien lopussa olevilla Blyk-tageilla (mainoshännät). Tosin uusia mainosmuotoja on varmasti kehitteillä, ja niitä tullaan lisäämään ajan myötä.

Saadakseen ilmaiset puheet ja tekstarit, on käyttäjien mm. suostuttava vastaanottamaan korkeintaan 6 mainosviestiä päivässä. Tässä on pakko sanoa että mainostajana en haluaisi olla se päivän kuudes (tai edes viides), ja kuluttajana en haluaisi vastaanottaa edes sitä kolmatta viestiä päivässä. Yhtälö vaikuttaa jotenkin kovin hankalalta.

Blyk on kuitenkin onnistunut halimaan kasaan todella merkittäviä ennakkoluulottomia mainostajia (esim. Buena Vista, L'Oréal, Coca Cola, Adidas jne.), joten mainostajien osalta puitteet hyvälle businekselle ovat kunnossa. Nähtäväksi kuitenkin jää kuinka hyvin kuluttajat omaksuvat tämän uuden operaattorimallin. Tästä riippuu myös kuinka agressiivisesti kilpailevat operaattorit tuovat markkinoille samankaltaisia liittymiä.

Summa summarum Blyk on kuitenkin tervetullut piristyruiske mobiilimarkkinoinnin rintamalle. Myös muut isot tahot kuten Nokia (ostamalla jenkkiläisen mobiilimarkkinointifirman Enpocketin) ovat osoittaneet kiinnostustaan mobiilimarkkinointiin, joten eiköhän mobiilista vihdoinkin (ja taas) ole tulossa ihan varteenotettava mainosmuoto myös mainostajien valtavirrassa. Kasvuvaraa (ainakin Suomessa) tuntuu olevan yllin kyllin.

Ei kommentteja: